Referat af ordinær generalforsamling i Højby Tennis Klub
Søndag den 10. maj 2026 kl. 12.15
Der var mødt 19 medlemmer frem.
- Valg af dirigent
Torben Greve blev valgt som dirigent.
Dirigenten konstaterede, at generalforsamlingen var lovligt indkaldt i henhold til klubbens vedtægter.
- Bestyrelsens beretning
Formand Karsten Møller indledte med at mindes klubbens æresmedlem Knud Rasmus Hansen, som for nylig er gået bort. Knud var blandt stifterne af Højby Tennis Klub og var formand i perioden 1980-1982.
Herefter blev bestyrelsens beretning fremlagt af Niels Bruun.
Der blev orienteret om det gode samarbejde med kommunen, herunder fældning og udskiftning af træer ud mod vejen ved bane 1 og 2 samt rydning af bevoksning omkring padelbanen. Hækken mellem bane 3 og padelbanen er fjernet, hvilket gør det lettere at finde bolde.
Der blev desuden orienteret om udfordringerne med frugttræerne mellem bane 3 og golfbanen. Selve græsstykket er omfattet af kommunens vedligeholdelsesaftale, men det har endnu ikke været muligt at få foretaget den nødvendige beskæring i højden for at undgå nedfalden frugt på banen i sommerperioden. Bestyrelsen har gennem flere år selv beskåret grene ind over bane 3, men træerne er efterhånden blevet så store, at det sandsynligvis bliver nødvendigt at få foretaget professionel beskæring fremover.
Bestyrelsen orienterede om arbejdet med ukrudtsbekæmpelse på banerne. Der er ikke anvendt sprøjtemidler, og en stor del af arbejdet er udført manuelt, blandt andet af Susanne Mårtensson. Bestyrelsen har været i kontakt med en gartner omkring fremtidig vedligeholdelse, men der er endnu ikke modtaget tilbud.
Projektet med etablering af et udendørs bordtennisområde mellem slåmuren og padelbanen blev gennemgået. Der er allerede flyttet jord fra siden af padelbanen til området med henblik på at hæve niveauet til samme højde som padelbanen. Næste skridt bliver etablering af flisebelægning, som det kommende bordtennisbord skal stå på. Når området er færdigetableret, vil bestyrelsen vurdere behovet for genetablering af trapper for at sikre gode adgangsforhold til både padelbanen og bordtennisområdet.
Der er opsat kameraovervågning ved klubhus og anlæg som følge af tidligere indbrud. Et medlem foreslog yderligere skiltning om videoovervågning, hvilket bestyrelsen vil overveje.
Derudover er der etableret en ny funktion i banebookingsystemet, som gør det muligt for medlemmerne at logge ind og se, om der står vand på tennisbanerne. Funktionen skal gøre det lettere hjemmefra at vurdere, om banerne er spilbare, f.eks. efter regnvejr.
I forbindelse med vedligeholdelsen af klubhuset blev der også orienteret om erfaringerne med den maling, der tidligere er anvendt på bygningen. Steen Tachau har prøvemalet et af brædderne med en anden type maling, da bestyrelsen ikke har været fuldt tilfreds med holdbarheden af den nuværende løsning. På den baggrund overvejer bestyrelsen at male klubhuset igen i løbet af året.
I forlængelse af drøftelsen af vedligeholdelsen af klubhuset blev det også nævnt, at rudepartiet i fronten af klubhuset bør udskiftes, da nederste kant er sunket. Der var positiv opbakning til at løse opgaven som frivilligt arbejde, og flere medlemmer meldte sig til de praktiske opgaver i forbindelse hermed, herunder Mark, Finn, Rune og Steen.
Der blev orienteret om udfordringer med vandingsanlægget grundet skidt i brønden. Mark Baltzersen har renset brønden. Det var nødvendigt, da den kraftige nedbør i vinters havde forårsagede, at der kom overløb med jord og sand ned i brønden, som ellers vil tilstoppe dyserne i vandingsanlægget.
På medlemsområdet blev der orienteret om omlægning til automatiseret medlemsadministration og automatisk kortbetaling. Der er fortsat enkelte medlemmer, som endnu ikke er overgået til automatisk betaling.
Klubben har aktuelt 399 betalende medlemmer. Bestyrelsen vurderer, at medlemstallet aktuelt er passende, men vil være opmærksom på eventuelt behov for medlemsloft fremover.
Åben Bane-aktiviteterne fortsætter med stor succes. Der spilles lørdag og søndag gennem sæsonen samt onsdag aften i sommerperioden juni-august.
Bestyrelsen fastholder beslutningen om ikke at udleje baner gennem WannaSport i juli og august af hensyn til medlemmernes adgang i sommerferien.
Der blev orienteret om boldmaskinen, som fungerer tilfredsstillende med de rette bolde. Under drøftelsen blev det nævnt, at boldmaskinen er gratis at anvende. Den kan ikke bookes separat via bookingsystemet, men blot benyttes ved en almindelig banebooking. Der skal anvendes trykløse bolde til maskinen, ellers kan de sætte sig fast i maskinen. Klubben stiller bolde til rådighed for anvendelse til boldmaskinen.
Handicapturneringen blev evalueret positivt. Loftet over antal deltagere blev fjernet sidste år, og der var stor tilfredshed med arrangementet og samarbejdet med golfklubben omkring levering af mad. Handicapturneringen afholdes i år den 25. juli 2026. Bestyrelsen vil overveje mulighederne for at udvide arrangementet, så flere kan deltage i middagen, eventuelt via telt eller andet lokale. En sådan udvidelse vil dog kræve væsentligt tidligere tilmelding og betaling i god tid for, at det praktisk kan lade sig gøre.
Der blev orienteret om videreførelsen af Odsherredturneringen i samarbejde med Vig Tennisklub og Nykøbing Tennisklub. Der planlægges tre spilledage i den kommende sæson.
Datoerne er;
Søndag 21. juni kl.10-14 i Nykøbing Sj. Tennisklub
Søndag 16 august kl.10-14 i Højby Tennisklub
Søndag 20 september kl.10-14 i Vig Tennisklub.
Et par medlemmer foreslog, herunder Carsten Schmidt, at klubben undersøger mulighederne for etablering af helårsbaner ved eventuelt at omdanne eksisterende baner. Carsten Schmidt blev opfordret til at undersøge mulighederne nærmere og fremsende information til bestyrelsen via mail, så emnet kan vurderes videre.
Bestyrelsens beretning blev taget til efterretning med ros fra forsamlingen.
3. Det reviderede regnskab forelægges (fastsættelse af kontingent)
Regnskabet blev fremlagt og gennemgået for generalforsamlingen.
Der blev orienteret om medlemsudvikling og økonomien omkring drift og vedligeholdelse af anlægget. Klubben har aktuelt 399 betalende medlemmer.
Bestyrelsen ønskede ikke at nedsætte kontingentet, blandt andet af hensyn til kommende vedligeholdelsesopgaver og planlagte investeringer i anlægget. Det blev samtidig bemærket, at klubbens kontingent allerede ligger lavt eller på niveau med øvrige klubber i området. Bestyrelsen vurderer desuden, at et lavere kontingent kan medføre en yderligere medlemsfremgang, hvilket man på nuværende tidspunkt ikke har interesse i af hensyn til kapacitet og banebelastning.
Bestyrelsen fremlagde følgende planlagte investeringer og vedligeholdelsesprojekter:
- Etablering af udendørs bordtennisområde med robust og hærværkssikret bordtennisbord.
- Bordtennisbord ca. 21.000 kr. + moms
- Flisebelægning ca. 10.000 kr.
- Færdiggørelse af underlag ca. 5.000 kr. + moms
Der afsættes samlet ca. 75.000 kr. til projektet.
- Gartnerhjælp hen over sæsonen til ukrudtsbekæmpelse på banerne.
- Almindelig vedligeholdelse, herunder maling af bænke.
- Ønske om investering i nye heppebænke samt skumbolde.
- Tællesystem til padelbanen.
- Nye bolde til boldmaskinen.
- Nyt sand til padelbanen.
- Klubben har haft besøg af vinduespudser til padelbanen. Pris kendes endnu ikke.
- Ønske om etablering af låge mellem bane 1 og 2 i niveau med hegnet. Mark Baltzersen indhenter tilbud. Løsningen kan samtidig forbedre adgangen, blandt andet i forbindelse med kørsel med tromle, hvorfor lågen skal være tilstrækkeligt bred til, at denne kan passere.
Regnskabet blev godkendt.
- Indkomne forslag
Der blev stillet spørgsmål fra et medlem om, hvorfor klubben ikke er medlem af Dansk Tennis Forbund. I den forbindelse blev der drøftet medlemskab af Dansk Tennis Forbund samt DGI, og hvilke fordele et medlemskab vil kunne give klubben og medlemmerne. Bestyrelsen vurderer umiddelbart, at DGI dækker klubbens behov, men vil undersøge nærmere, om et medlemskab af Dansk Tennis Forbund kan give yderligere værdi.
Der blev stillet forslag om bedre boldkvalitet og hyppigere udskiftning af tennisbolde ved Åben Bane-arrangementer. Det blev blandt andet foreslået, at der fremover etableres to sæt bolde – ét sæt nye bolde og ét sæt brugte bolde – således at de brugte bolde kan anvendes på dage med fugtige eller regnfulde forhold. Derudover blev det foreslået kun at have det nødvendige antal bolde fremme til Åben Bane.
Forslagene blev taget med til videre behandling i bestyrelsen.
- Valg af bestyrelse
På valg var Susanne Mårtensson og Niels Bruun, som begge blev genvalgt.
Marie-Louise Struckmann udtrådte af bestyrelsen, og Jan Struckmann blev valgt ind i bestyrelsen.
Karsten Møller fortsætter som formand.
Sisse Birkdal Nielsen fortsætter som kasserer.
- Valg af suppleanter samt revisorer
Mark Baltzersen og Lis Birkdal fortsætter som suppleanter.
Revisorer blev genvalgt.
- Eventuelt
Der var en generel drøftelse af klubbens udvikling, medlemsantal og fremtidige faciliteter.
Forsamlingen takkede bestyrelsen for det store arbejde gennem året.
Generalforsamlingen blev herefter afsluttet.
Referent:
Sisse Birkdal Nielsen.

